Kontakt

61-707 Poznań ul. Libelta 27

Nasze social media:

Około 140 tys. mkw powierzchni, najnowocześniejsze rozwiązania podnoszące efektywność operacyjną, świetna lokalizacja w podwarszawskich Jankach umożliwiająca błyskawiczne dostawy do klienta końcowego i sklepów – to tylko kilka wyróżników centralnego magazynu Euro RTV AGD, którego projekt powstał w ramach inwestycji we współpracy ze SMART Project. 

Podjęta w 2019 roku decyzja grupy Euro-net o budowie jednego z największych parków logistycznych dla handlu tradycyjnego i e-commerce w Europie potwierdziła dominującą pozycję firmy w swojej branży. Euro RTV AGD jest liderem w sprzedaży elektroniki użytkowej i AGD w Polsce działającym w modelu omnichannel. Posiada 309 sklepów stacjonarnych i 2 sklepy internetowe: euro.com.pl i OleOle.pl oraz rozproszoną po całym kraju sieć dystrybucyjną. 

Gwałtowny rozwój e-commerce i zmieniające się oczekiwania klientów, .m.in. w zakresie szybkości dostaw zamówień sprawiły, że firma zdecydowała się na budowę kolejnego obiektu, który miałby stać się centralnym magazynem w Polsce, z dostępem do szerokiego asortymentu produktów i dogodnie skomunikowanego z infrastrukturą drogową. Skala przedsięwzięcia była ogromna – połączenie kilku kanałów dystrybucyjnych na jednej powierzchni, wyposażenie magazynu w innowacyjne rozwiązania i technologie, a także zaprojektowanie  i wdrożenie odpowiednich procesów z zakresu logistyki. Do projektu Euro-net postanowił zaprosić zewnętrznego partnera zajmującego się doradztwem inwestycyjnym.

Finalnie do współpracy zaproszono naszą firmę. – Nawiązanie współpracy z marką numer 1 w sprzedaży elektroniki było dla nas dużym wyróżnieniem. Stoi za nami doświadczenie i kompetencje, które potwierdzają rekomendacje naszych klientów. Rokrocznie realizujemy około 100 projektów, a znaczna ich część z nich związanych jest z koncepcyjnym budowaniem tych obiektów i ich wyposażenia, a także z zaprojektowaniem procesów magazynowych – mówi dr inż. Radosław Śliwka, prezes firmy.

Magazyn przyszłości

Proces projektowania nowego magazynu rozpoczęliśmy od analizy planów rozwoju i strategii przedsiębiorstwa. Choć dla wielu przedsiębiorców logistyka magazynowa jest wciąż linią kosztową w bilansie generującą koszty często na skutek nieefektywnego planowania łańcuchów dostaw, coraz więcej  firm zdaje sobie sprawę, że może stać się ona przewagą konkurencyjną umożliwiającą szybkie dostawy przy możliwie najniższych kosztach. – W dobie komercjalizacji e-comu każdy klient oczekuje, że po kliknięciu “kup teraz” niemal od razu zobaczy zamówienie pod swoimi drzwiami. Coraz częściej więc konkurujemy innymi wartościami niż cena – przede wszystkim doświadczeniami klienta. Budując taką koncepcję logistyki, zwraca się uwagę na wysoką elastyczność dostępnych rozwiązań, ale też wprowadza się coraz wyższy poziom automatyzacji – podkreśla Dominik Kowalczyk, dyrektor obszaru produkcji i magazynowania w SMART Project. 

Euro RTV AGD to jedna z firm świadomie budujących przewagę na rynku. Rozwój logistyki, w tym budowa magazynu to ważne elementy ich długofalowej strategii rozwoju. Kluczową decyzją było doprecyzowanie, w którą stronę będzie rozwijała się firma w ciągu kolejnych 10 lat – bo na tyle mniej więcej projektuje się te powierzchnie – tym bardziej biorąc pod uwagę działanie w kilku kanałach sprzedaży oraz skalę i złożoność łańcucha dostaw tego klienta. Po zebraniu i analizie danych dotyczących stanu obecnego (m.in. historii sprzedaży i zamówień w poszczególnych kanałach, historii przyjęć towarów od dostawców do magazynu i ruchów w magazynie, poziomu zapasów) oraz sprawdzeniu poprawności prognoz, wspólnie z zespołem projektowym zaczęliśmy projektować magazyn pod przyszłe produkty i przepływy. – Trzeba pamiętać, że magazynu nie buduje się na stan obecny. Wyzwaniem jest tu określenie prognoz, opierając się na dostępnych danych o wysokim poziomie szczegółowości, pod wolumeny, które będą obsługiwane w trakcie planowanej użyteczności obiektu – podkreśla Dominik Kowalczyk.

To był bardzo ważny etap prac z Euro RTV AGD. Musieliśmy określić szerokość oferty, czyli w jakich kategoriach klient będzie chciał rozwijać sprzedaż, a jaki asortyment wyjdzie z obiegu, głębokość zapasu w magazynie, a także ocenić ewentualną zmianę parametrów samych towarów i związany z tym sposób transportu oraz przechowywania. Wszystkie te zmienne mają decydujący wpływ na projekt magazynu.

Dzięki wiedzy ekspertów po obu stronach wspólnie oszacowaliśmy i zaproponowaliśmy niezbędne wartości. – Klient, szczególnie tak znaczący jak grupa Euro-net oczekuje silnego partnera, który posiada nie tylko wiedzę merytoryczną, ale również praktyczną, potrafiącego łączyć dane z doświadczeniem rynkowym i umiejętnością przewidywania zmian dokonujących się w otoczeniu biznesowym. SMART Project jako concept maker sprawdził się w tej roli, co nie wykluczyło zaangażowania po stronie klienta. Wręcz przeciwnie. Zależało nam na tym, aby był on współautorem rozwiązań. Dlatego na każdym etapie prac ściśle ze sobą współpracowaliśmy, tworząc najlepsze rozwiązania – mówi Dominik Kowalczyk.

Team working

Kadra zarządzająca grupy Euro-net to odpowiedzialni menedżerowie posiadający ogromną wiedzę w swoim fachu i umiejętności do sprawnego zarządzania logistyką, co potwierdzili w czasie pandemii. Z dużym prawdopodobieństwem mogliby sami realizować takie projekty, gdyby nie obowiązki operacyjne, które zabierają bardzo dużo czasu. Stąd potrzeba doradców takich jak SMART Project, którzy wezmą na siebie kalkulacje i znalezienie optymalnych rozwiązań. – Inwestujemy w sztuczną inteligencję, narzędzia do analizy big data i symulacji procesów. Dzięki takiemu podejściu oferujemy klientowi pewność proponowanych rozwiązań. Współpracując z nami, klient zyskuje możliwość skorzystania z tych narzędzi. Poza tym mamy możliwości operacyjne – odpowiednie ubezpieczenia, zabezpieczenia danych, możliwość zapewnienia ciągłości prac, co pozwala nam prowadzić olbrzymie projekty dla największych i najszybciej rozwijających się firm na rynku – podkreśla prezes, Radosław Śliwka.

Projektowanie procesów

Projekt wypracowany wspólnie z Euro RTV AGD zakładał wybudowanie dwóch obiektów o powierzchni ok. 140 tys. mkw. połączonych ze sobą szerokim systemem łącznikowym. Docelowo do parku należeć ma jeszcze jeden, już istniejący budynek. Po ustaleniu i zatwierdzeniu technologii budowy, zespół projektowy zaczął intensywne prace na poziomie procesowym. Wspomagając się narzędziami kalkulacyjnymi, określiliśmy wszystkie przepływy materiałów w magazynie, rozwiązań magazynowych, niezbędną liczbę personelu do ich obsługi, procesy wyjścia, czyli pakowania i dystrybucji, a także zwrotów i reklamacji.

– Dobór wyposażenia jest jedną z naszych kluczowych kompetencji, a proponowane przez nas rozwiązania poparte są zawsze business case’ami, które określają co w danym przypadku jest opłacalne i jaki będzie okres zwrotu z inwestycji – uważa Radosław Śliwka i dodaje: – Naszym celem jest zaprojektowanie magazynu, który będzie najtańszy w budowie i eksploatacji, a jednocześnie będzie spełniał wszystkie wymagania klienta i budował przewagę konkurencyjną.

W projekcie Euro RTV AGD procesy zostały zautomatyzowane i usprawnione pod względem efektywności kosztowej. Skorzystaliśmy z różnych rozwiązań, m.in. systemów przenośnikowych oraz urządzeń pakujących wspomagających pracę ludzi. – Na tym etapie bardzo ważne jest doprecyzowanie wszystkich prac, które będą miały być wykonywane na terenie magazynu, również tych “pobocznych”, np. związanych ze specyficznymi wymaganiami klienta końcowego. Nowoczesny magazyn nie jest już tylko miejscem wykorzystywanym do składowania i wysyłania towarów – twierdzi Dominik Kowalczyk.

Faza realizacji

Po uzyskaniu akceptacji projektu przez zarząd grupy Euro-net zajęliśmy się doprecyzowaniem wszystkich elementów, dzięki czemu mogliśmy zacząć szukać dostawców i realizatorów tej inwestycji i wybrać najlepszych, którzy stanęli do przetargu. – Naszą rolą jest doprowadzenie do sytuacji, w której klient wybierze rozwiązania najlepiej dostosowane do swoich potrzeb i uwarunkowań, po najniższej cenie i na najlepszych warunkach instalacji i eksploatacji. Współpracujemy z działem zakupów klienta w ramach opracowania zapytania ofertowego, sugerujemy listę dostawców, na których ofertę warto zwrócić uwagę. Jesteśmy bezstronni, ale zależy nam, aby zaoszczędzić czas klienta – wymienia Dominik Kowalczyk.

Jak w każdym projekcie, tak i tu oceniliśmy merytorycznie oferty oraz zaangażowaliśmy się w negocjacje z dostawcami. Wspomagamy klienta do samego końca inwestycji, koordynujemy pracę poszczególnych branż i dostawców – dbamy, aby zapadające decyzje nie były ze sobą sprzeczne, bo koszty usunięcia błędów przy tak wielkiej powierzchni magazynowej są gigantyczne.

Ponadto nadzorujemy instalacje wyposażenia: regałów, sorterów, automatów, dbamy, aby urządzenia się ze sobą komunikowały, koordynujemy opracowanie dokumentacji i szkolenia pracowników. Robimy tzw. dry run, żeby przetestować poszczególne elementy wyposażenia i kroki procesowe, również pod względem bezpieczeństwa.

Cele osiągnięte

Nowy magazyn o gigantycznej powierzchni ok. 140 tys. mkw. funkcjonuje od ponad roku. Ogromnym jego sukcesem jest fakt, że zakładane cele zostały osiągnięte – projekt został uruchomiony, wdrożyliśmy optymalne rozwiązania logistyczne zapewniające ciągłość operacyjną i bezpieczeństwo procesów magazynowych przy odpowiednich i jak najniższych kosztach inwestycyjnych. Co istotne, działania te nie wpłynęły na doświadczenia klientów końcowych.

Obserwując trendy i zmiany zachodzące w różnych kanałach sprzedaży zarząd Euro RTV AGD uznał, że logistyka jest jednym z kluczowych elementów, które budują przewagę konkurencyjną. Ich przenikliwość biznesowa, profesjonalizm i strategiczne myślenie o przyszłości sprawiły, że zdecydowali się na poważny krok w rozwoju biznesu. Nie mylili się –  ruch ten z pewnością umocnił ich na pozycji lidera w swojej branży.