Kontakt

61-707 Poznań ul. Libelta 27

Nasze social media:

Coraz trudniej mówić dziś o „stabilnym środowisku biznesowym”. Zmiany – geopolityczne, technologiczne, społeczne – nie przychodzą cyklicznie. One dzieją się cały czas. Jak się w tym odnaleźć? Czy można się na to przygotować? I jak działać, by mimo niepewności rozwijać się i wykorzystywać szanse?

O tym rozmawialiśmy podczas kameralnej debaty z udziałem doświadczonych praktyków z firm ALUPROF, NOVOL i OTIF Profil.

Projekty w czasach nieciągłości

Dobrym papierkiem lakmusowym organizacyjnej odporności są jej projekty. Jak się okazuje, znacznie istotniejsze od tego, czy firma ma świetnie opisany proces, staje się to, czy potrafi go mądrze zmieniać w biegu.

„To nie czas na sztywne metodyki. Dziś trzeba umieć łączyć różne podejścia i wybierać to, co naprawdę działa.”

Eksperci zgodnie podkreślają znaczenie elastycznego podejścia od samego początku projektu aż po jego zakończenie. Nie chodzi o to, by całkowicie zarzucić planowanie, a o to, by było ono osadzone w rzeczywistości: zmiennej, pełnej niespodzianek i zależności.

Teamsowy planer, rozmowa zamiast prezentacji, feedback zamiast kontroli – to codzienne wybory, które mogą poprawić funkcjonowanie całej organizacji.

Mniej strategii, więcej relacji

Nie da się mówić o zarządzaniu zmianą bez zrozumienia, jak reagują na nią zespoły. Również i tutaj uczestnicy debaty byli zgodni: niezwykle ważny jest tu poziom bezpieczeństwa psychologicznego. Jako przedsiębiorcy musimy budować przestrzeń, w której można działać, testować i uczyć się – również na błędach.

Czy naprawdę firmy z „rodzinną” kulturą mają przewagę? Na pewno łatwiej im zbudować zaufanie. Jednak to nie wystarczy. Potrzebne są wyzwania, angażowanie nowych osób w projekty, tworzenie środowiska, które naturalnie wciąga w zmianę. Ważne jest, aby pamiętać, że lider nie może zarządzać strachem, a energią ludzi.

Tematy, które dają do myślenia

  • Pokolenie Z jako siła napędowa zmian. Czy młodzi pracownicy mogą zrewolucjonizować produkcję?
  • Dlaczego jakość danych jest ważniejsza niż same narzędzia i co zrobić, by z danych wyciągać wartość, a nie frustrację?
  • Od Copilota do masowej customizacji: konkretne przykłady narzędzi i procesów, które pozwalają podejmować lepsze decyzje w niepewnych czasach.
  • W jaki sposób łączyć indywidualne potrzeby klientów z efektywnością kosztową?
  • Czy da się planować w świecie bez planu?

Spotkania takie jak to pokazują, że warto rozmawiać. Nie tylko o rozwiązaniach, ale o wątpliwościach i trudnościach – o tym, co nie działa… i dlaczego. Jeśli chcesz spojrzeć na swoją organizację z nowej perspektywy i znaleźć praktyczne inspiracje – obejrzyj debatę!

Obserwuj nas na YouTube