Jest poniedziałek rano. Jak co tydzień zaczynasz pracę, ale tym razem wygląda ona zupełnie inaczej, niż zwykle. Na ekranie komputera obserwujesz, jak kolejne systemy ERP, CRM i aplikacje otwierają się, dane kopiują i przenoszą między oknami, przeliczenia wykonują się w tle, powstają automatyczne zestawienia i zaawansowane raporty, które następnie są automatycznie publikowane na wspólnej przestrzeni dyskowej i rozsyłane mailem do grupy oczekujących na nich odbiorców.
Do tej pory to było twoje zadanie. Szczerze nienawidziłeś tej dłubaniny – dzień w dzień kilka godzin manualnej, nudnej, ale równocześnie niezbędnej roboty. Dziś, rozpostarty w fotelu, z ulubionym kubkiem aromatycznej, parującej kawy w ręku, zastanawiasz się, jak wykorzystać informacje przygotowane przez twojego ‘wirtualnego asystenta’, aby zwiększyć przychody firmy, z korzyścią tak dla ciebie, jak i dla pracodawcy.
Zaraz, czy to sen czy jawa?
Zdecydowanie jawa. Tak może wyglądać praca dzięki zastosowaniu RPA, czyli Robotic Process Automation. Podając za Wikipedią, Zrobotyzowana Automatyzacja Procesów to technologia automatyzacji powtarzalnych procesów biznesowych, z wykorzystaniem programów komputerowych – robotów symulujących pracę człowieka[1]. Działanie robotów polega na imitacji ludzkich zachowań[2]. Posługują się systemami informatycznymi w dokładnie ten sam sposób – logują się do wskazanych programów, pobierają potrzebne dane oraz umieszczają je we wskazanych bazach danych. W niektórych firmach posiadają swoje własne loginy, a nawet zdjęcia profilowe.
Roboty nie potrzebują jednak tradycyjnych stacji roboczych z fizycznym interfejsem – wszystkie ich działania mają miejsce w środowisku wirtualnym. Co ważne, w odróżnieniu od makr czy aplikacji przechwytujących obraz, nie używają koordynatów x,y do lokalizacji danych – czynią to przez zaszyte funkcje np. w kodzie HTML[3].
Dotknęliśmy jednej z najważniejszych korzyści związanych z wykorzystaniem RPA, czyli uwolnieniu kreatywności pracowników. Dzięki zastosowaniu technologii mogą oni koncentrować się na tym, w czym ludzie są najlepsi – nieustrukturyzowanych zadaniach wymagających eksperymentowania, poszukiwania rozwiązań i podejmowaniu decyzji. Lista zalet jest jednak znacznie dłuższa – robotyzacja procesów biurowych oznacza wyższą produktywność, jakość, elastyczność i szereg dodatkowych korzyści, które prezentuje poniższa grafika.
Źródło: Journal of Purchasing and Supply Management, 31/08/2021, 100718
Warto tutaj wspomnieć o jeszcze jednej, często pomijanej korzyści. Otóż Zrobotyzowana Automatyzacja Procesów umożliwia, w bezinwazyjny i nieryzykowny sposób, połączenie niezintegrowanych systemów. Dzięki temu jest w stanie przedłużyć życie aplikacji, których połączenie przez EDI[4] nie byłoby uzasadnione ekonomicznie i które w innych warunkach musiałyby zostać wycofane i zastąpione przez bardziej zintegrowane (a przez to znacznie cięższe i droższe) rozwiązania. Czytelnicy, którzy mieli okazję wziąć udział np. we wdrożeniach złożonych systemów ERP zapewne docenią fakt, że podobny efekt integracji różnych źródeł danych można uzyskać nieporównanie szybciej, taniej i z mniejszymi perturbacjami operacyjnymi[5]. Można to porównać do zmian IT wagi lekkiej i ciężkiej:
Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych korzyści z rzeczywistych wdrożeń:
[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Zrobotyzowana_Automatyzacja_Proces%C3%B3w
[2] Robotic Process Automation use cases Archives
[3] Christian Fleching, Franziska Anslinger, Rainer Lasch – Journal of Purchasing and Supply Management, 31/08/2021, 100718
[4] EDI – za Wikipedią, Electronic Data Interchange – automatyczna wymiana danych i dokumentów między różnymi systemami komputerowymi z wykorzystaniem ustalonych formatów komunikatów
[5] RPA and digital transformation – why immediate benefits do not translate into a long-term solution
[6] Informatica Economica vol. 23, no 4/2019
Smart Project S.K.A.
ul. Libelta 27/A3.1
61-707 Poznań
NIP: 7811878786
REGON: 302125920