Uber Freight

Rozwój aplikacji mobilnych na rynku usług transportowych

Posted on Posted in Bez kategorii
Od pewnego czasu pojawiają się w różnych źródłach informacje o aplikacjach, które pośredniczą pomiędzy klientem chcącym wysłać przesyłkę a firmą kurierską czy transportową. Obecnie na rynku działa kilka podmiotów oferujących różnego rodzaju narzędzia ułatwiające klientowi szybkie wyszukanie pojazdu w okolicy i transport towaru w korzystnych cenach.

O miano największego gracza na rynku tego typu rozwiązań ubiega się dobrze znana z aplikacji dla amatorów alternatywnego transportu w miastach (w wielu krajach wzbudzająca spore kontrowersje) – firma Uber.
Po sukcesie aplikacji łączącej osoby poszukujące transportu w okolicy w korzystnej cenie z osobami oferującymi płatny przejazd własnym samochodem, firma wprowadziła na rynku w USA (aplikacja dostępna obecnie na terenie Teksasu) aplikację Uber Freight

Uber Freight umożliwia wyszukanie i zlecenie transportu towaru w określonej cenie, czasie i terminie kierowcy, który znajdzie się w okolicy i zaakceptuje zgłoszenie.Aplikacja oferowana przez Uber ma na celu sprawne i szybkie skontaktowanie właściciela ciężarówki z firmą poszukującą transportu.

Uber podobnie jak w swojej pierwszej aplikacji, wprowadza dodatkowo etap weryfikacji właściciela ciężarówki oraz klienta. Proces ten pomaga w utrzymaniu wysokiej przejrzystości podmiotów działających na rynku. Po uzyskaniu pozytywnej weryfikacji każda ze stron może korzystać z oferowanych przez aplikację funkcjonalności. Uber dodatkowo gwarantuje swoim klientom rekompensatę finansową za wynikłe podczas wykonywanej usługi opóźnienia bądź przestoje.

W jaki sposób działa aplikacja?

Cały proces rozpoczyna się od przesłania Uberowi przez Klienta szczegółowych informacji o przesyłce, miejscu odbioru i docelowym dostawy oraz w specyficznych przypadkach informacji o dodatkowych wymaganiach jakie musi spełniać samochód (np. gdy wymagana jest chłodnia). Główną różnicą jaką wprowadza Uber w porównaniu do tradycyjnych giełd transportowych jest ustalenie przez aplikację stawki za przewóz i wprowadzenie oferty w aplikacji.

Kierowca na swoim koncie ma dostęp do listy zleceń i może wybrać to, które najbardziej mu odpowiada. Następnie po kliknięciu przycisku rezerwacji, kieruje się na wskazane miejsce załadunku i odbiera towar. Przesyłka jest dostarczana pod wskazany w aplikacji adres docelowy, a przewoźnik otrzymuje płatność za przejazd w ciągu 7 dni. Jest to znacznie krótszy termin płatności niż obecnie praktykowany na rynku czyli najczęściej między 30 a 90 dni.

Są to zdecydowane atuty oferty Ubera dla kierowców i właścicieli ciężarówek, które zyskają wielu zwolenników z obecnego rynku usług transportowych.

Z drugiej strony nie zapominajmy o zagrożeniach jakie może nieść taka aplikacja. Wielu przewoźników i klientów będzie mogło nadużywać aplikacji, co ostatecznie może narazić klienta na utratę towaru lub oszustwo ze strony przewoźnika. Natomiast dla kierowców i przewoźników możliwym zagrożeniem będzie nieuczciwe określanie przez klienta szczegółów przesyłki np. wymiarów i specjalnych wymagań dotyczących transportu (co jest obecnie częstym problemem).

Kolejnym zagrożeniem dla całego rynku mogą być ceny usług jakie będzie oferowała aplikacja. Według autorów aplikacja nie ma konkurować ceną oferowanych usług, a wygodą i warunkami świadczenia usługi np. krótszym terminem płatności dla przewoźnika czy możliwości wystawienia przez klienta oceny danemu kierowcy. Jednak czy w rzeczywistości oferowane ceny nie będą ‘psuły’ rynku zobaczymy w najbliższym czasie.

Po za wspomnianą aplikacją oferowaną przez firmę Uber na rynku dostępnych jest wiele innych ciekawych rozwiązań.

Przykładem jest platforma Traansmission, która oferuje swoim użytkownikom możliwość śledzenia lokalizacji przesyłki w czasie rzeczywistym oraz przesyłanie bieżących alertów dotyczących usługi np. informacji o dostarczeniu przesyłki do miejsca docelowego. Ponadto Traansmission oferuje transparentne ceny usług i zintegrowane płatności.

Kwestią przejrzystości cen kierowali się również twórcy startupu z Los Angeles o nazwie Cargomatic. Firma oferuje dwa typy aplikacji – Cargomatic Shipper dla zgłaszających towary oraz Cargomatic Driver dla przewoźników. Jedną z ciekawszych możliwości wspomnianej aplikacji jest możliwość przesyłania dokumentacji pomiędzy kierowcą a zlecającym usługę, co zdecydowanie usprawnia pracę obu stron.

Na rynku w USA dostępna jest także aplikacja Keychain Logistics, która pomaga przewoźnikom znaleźć odpowiedni towar podczas podróży. Keychain to cyfrowy broker internetowy umożliwiający klientom bezpośrednie rezerwowanie przewoźnika, pomijając kosztowne prowizje naliczane przez tradycyjnych brokerów. Keychain wyróżnia się ponadto autorskim algorytmem wyceny, który generuje stawki za wysyłkę przesyłek w dowolnym miejscu w USA. Algorytm oblicza cenę w oparciu o 78 różnych zmiennych, takich jak ceny oleju napędowego, trasa czy natężenie ruchu.

Na naszym rodzimym rynku działa natomiast Furgonetka.pl. Jest to serwis łączący osoby prywatne i małe przedsiębiorstwa z firmami kurierskimi. Rozwiązanie zbiera w jednym miejscu wszystkie dostępne oferty firm przewozowych, a następnie łączy możliwości przewoźników z potrzebami klientów. Osoba prywatna lub firma, za pośrednictwem serwisu bądź aplikacji mobilnej, wprowadza szczegółowe parametry przesyłki, którą chce wysłać, a następnie zwrotnie otrzymuje wycenę różnych firm. Po wybraniu firmy, która będzie świadczyła usługi przewozowe lub kurierskie, klient płaci online, a wybrany przewoźnik odbiera przesyłkę z ustalonego miejsca.

Głównymi korzyściami dla klientów zlecających w ten sposób transport zgłaszanych przesyłek są niższe koszty transportu oraz wygoda wynikająca z oszczędności czasu i pominięcia wszelkich formalności związanych z analizą oferty i wyborem konkretnej firmy przewozowej lub kurierskiej. W ten sposób Furgonetka.pl może oferować swoim klientom niższe ceny usług transportowych, a firmom kurierskim dostęp do dużego wolumenu przesyłek wysyłanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Obecnie Furgonetka.pl współpracuje z największymi firmami na rynku, m.in. z DPD, Fedex, InPost czy z Pocztą Polską.

W jakim kierunku zmierza rynek?

Na rynku istnieje jeszcze wiele płaszczyzn, na których możliwa jest optymalizacja usług przewozowych. Najbliższy czas zweryfikuje w jakim kierunku podąży cały rynek. Jednak już dzisiaj możemy mówić o rewolucji na rynku usług transportowych, która związana jest z dynamicznym rozwojem aplikacji mobilnych. Tak jak pokazują powyższe przykłady, rynek oczekuje poprawy warunków świadczenia usług tj. krótszych terminów płatności dla przewoźników oraz zminimalizowania formalności związanych z usługą. Na ich podstawie możemy prognozować, że wymienione czynniki będą bazą dla przyszłych aplikacji, których popularność będzie systematycznie rosnąć.

Wojciech Gottfried Analityk Biznesowy SMART Project

 

 

Wojciech Gottfried

Analityk Biznesowy w SMART Project